WSTĘP
Słowo Eucharystia
(znaczy ono „składać dzięki"), wskazuje nam na dziękczynne misterium
liturgiczne, sprawowane przez zgromadzenie na czele z kapłanem, w którym
Kościół, uobecniając pod postaciami chleba i wina ofiarę Chrystusa, ofiaruje
razem z Nim samego siebie Bogu Ojcu. Od najdawniejszych czasów Eucharystia
oznacza całą akcję ofiary i uczty, celebrowaną przez Kościół wierny Bożemu
poleceniu.
Poprzez Eucharystię
Chrystus gromadzi i uświęca lud Boży, który za Jego pośrednictwem i z Nim
oddaje Bogu Ojcu uwielbienie i hołd. Tak wypełnia się sens wszelkiego
stworzenia. Kościół gromadzi się na sprawowaniu Eucharystii, czyli Mszy Św.,
nie tylko w celu wypełnienia nałożonego na siebie obowiązku. Czyni to,
ponieważ jest świętym ludem kapłańskim, który jako społeczność sióstr i braci w
wierze obchodzi tajemnicę zbawienia, spotykając się ze swoim Panem, z radością
mającą swe źródło w wierze i miłości.
Co do swej istoty Msza
św. niczym nie różni się od Ostatniej Wieczerzy, ponieważ kapłan powtarza w
niej wszystko to, co uczynił w Wieczerniku sam Jezus otoczony uczniami. To, o
co chodziło Chrystusowi podczas Ostatniej Wieczerzy, stało się bardziej
zrozumiałe w Jego śmierci krzyżowej i na odwrót, sens swojej śmierci na krzyżu
wyjaśnił słowem i czynem podczas Ostatniej Wieczerzy.
Wierni nie przychodzą na
Mszę Św., aby przypatrywać się akcji liturgicznej i ją podziwiać czy
krytykować. Mają stawać przed Bogiem jako święte zgromadzenie, by w skupieniu
słuchać Bożego słowa i przyjmować od Niego dary, a następnie jako obdarowani i
przemienieni wracać do życia codziennego i związanych z nim obowiązków. Prawodawca
kościelny poprzez kan. 898 KPK kieruje do wiernych konkretne wezwania
pobudzające do największego szacunku wobec Eucharystii jako Ofiary i Pokarmu.
Zachęca najpierw do brania czynnego udziału w sprawowanej Ofierze, by uzyskać
z niej jak najobfitsze owoce. Następnie mobilizuje do częstego karmienia się
Ciałem Pańskim, i wreszcie -mówi o potrzebie pełnej czci adoracji Najświętszego
Sakramentu.
W niniejszej publikacji
mam zamiar zaakcentować te trzy aspekty, ukazując ramy prawne, jakie Kościół
katolicki ustanowił w trosce o właściwe zrozumienie i uszanowanie
Eucharystii. Najpierw chcę zwrócić uwagę na sprawowanie Najświętszej Ofiary:
niezbędną materię, jaką jest chleb i wino, kapłana jako osobę kompetentną do
sprawowania liturgii oraz sposoby jej celebracji, a następnie zamierzam
zatrzymać się nad kwestiami związanymi z obowiązkiem uczestniczenia w Ofierze
Eucharystycznej oraz praktyką zamawiania Mszy św. W dalszej części pragnę zająć
się przepisami związanymi z przyjmowaniem Komunii św. i osobami uprawnionymi
do jej rozdzielania, a więc dotknąć tematów przybliżających Eucharystię jako
Pokarm. Na koniec chcę omówić to, co wiąże się z adoracją jako formą kultu
Eucharystii, adoracją indywidualną poszczególnych wiernych, jak również
adoracją wspólnotową w czasie nabożeństw i procesji.
Mam nadzieję, że zasady
towarzyszące składaniu Najświętszej Ofiary, przyjmowaniu Komunii Św., adoracji
indywidualnej i wspólnotowej oraz organizowaniu procesji eucharystycznych będą
pomocne wszystkim pragnącym ściślej zjednoczyć się z Bogiem poprzez zagłębienie
się w Eucharystii.