V. Czy zawsze, wszędzie i dowolną liczbę razy wolno odprawiać Mszę Św.?
W zasadzie duchowny posiadający, co najmniej, święcenia prezbiteratu i pozostający w łączności z Kościołem, ma prawo w każdym dniu i o każdej godzinie sprawować Eucharystię. Przepisy liturgiczne, zgodnie z którymi należy postępować, stawiają jednak pewne niewielkie ograniczenia. Nie sprawuje się Eucharystii w Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Msza św. sprawowana w Wielką Sobotę, późnym wieczorem czy w nocy, jest związana z dniem następnym - Niedzielą Zmartwychwstania Pańskiego. W Wielki Czwartek, prócz Mszy Wieczerzy Pańskiej, jedynie w kościołach katedralnych w godzinach porannych biskup wraz z kapłanami diecezji celebruje uroczystą Mszę św. z poświęceniem krzyżma i oleju chorych.
Co do miejsca sprawowania Eucharystii oczywiste wydaje się, iż powinien być to kościół lub kaplica. Prawodawca dopuszcza więcej możliwości, wskazując na miejsca święte w ogóle, a nawet w wypadku konieczności zezwala na odprawianie Mszy św. w odpowiednim miejscu. Miejscami świętymi są te, które będąc poświęcone lub pobłogosławione według przepisów liturgicznych, przeznaczone zostały do kultu Bożego lub na grzebanie wiernych, są więc nimi: kościoły, kaplice, sanktuaria i cmentarze. Jeśli natomiast chodzi o miejsce odpowiednie, pozostawia się decyzję roztropnemu osądowi ewentualnego celebransa, który musi wiedzieć, że miejsce to musi być godne, sprzyjające skupieniu modlitewnemu, nie zagrożone niebezpieczeństwem profanacji.
Miejscem ewentualnego sprawowania Eucharystii, wyodrębnionym z ogólnych zasad, jest świątynia jakiegoś Kościoła lub wspólnoty kościelnej nie mającej pełnej jedności z Kościołem katolickim. Z tej ewentualności można skorzystać tylko wtedy, gdy istnieje słuszna przyczyna i zgadza się na to ordynariusz miejsca. Należy oczywiście zadbać o wykluczenie możliwego zgorszenia.
Gdy celebrans zadbał już o odpowiednie miejsce, nie może zapomnieć także o właściwym, odpowiednio przygotowanym ołtarzu, na którym wolno mu będzie sprawować Eucharystię. Zasadniczo Najświętszą Ofiarę należy składać na ołtarzu poświęconym lub pobłogosławionym, jeśli chodzi o miejsca święte. Gdy natomiast Msza św. ma być odprawiona poza miejscem świętym, np. w domu osoby chorej, można użyć odpowiedniego stołu. Nie wolno jednak zapomnieć w takiej sytuacji o nakryciu tego stołu obrusem i korporałem.
Dbałość Kościoła o szacunek do Świętych Postaci, jak i odpowiednią powagę przy sprawowaniu Eucharystii, stawia również ograniczenia co do liczby sprawowanych Mszy św. przez jednego kapłana tego samego dnia. Tylko w rejonach, gdzie brakuje kapłanów, ordynariusz miejsca może, dla słusznej przyczyny, zezwolić na odprawienie drugiej Mszy św. w dni zwykłe (binacja), a gdy tego wymaga konieczność duszpasterska - także trzeciej w niedziele i święta nakazane (trinacja). Decyzję o takiej konieczności podejmuje zawsze ordynariusz po uprzednim zapoznaniu się z lokalną sytuacją.
Gdyby gdzieś zaistniała taka sytuacja, że byłaby konieczność odprawiania w dni powszednie więcej niż dwóch Mszy Św., a w niedziele i święta nakazane więcej niż trzech, o stosowne zezwolenie należałoby się zwrócić za pośrednictwem biskupa diecezjalnego do Kongregacji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
Prócz zezwoleń, które znajdują się w kompetencji ordynariusza miejsca czy Kongregacji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, także Prawodawca dopuszcza szczególne wypadki, kiedy można odprawić więcej niż jedną Mszę św. dziennie. Konkretyzację sytuacji przewidzianej w kan. 905 §1 odnajdujemy we wprowadzeniu ogólnym do Mszału Rzymskiego, gdzie zezwala się na odprawienie drugiej Mszy Św.:
- w Wielki Czwartek - Msza św. krzyżma i Wieczerzy Pańskiej;
- w uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego - w noc paschalną i w ciągu dnia;
- na synodzie, podczas wizytacji pasterskiej lub na zjeździe kapłanów, podczas koncelebry z biskupem albo jego delegatem;
- podczas zebrań duchownych zakonnych z własnym ordynariuszem lub jego delegatem.
Zgodnie ze starą tradycją rzymską w uroczystość Narodzenia Pańskiego można trzy razy odprawiać Mszę Św.: w nocy, o świcie i w dzień.
Podobna możliwość istnieje w dzień Wspomnienia Wszystkich Wiernych Zmarłych, z tym że intencje tych Mszy św. są wyznaczone. I tak: kto celebruje tylko jedną Mszę Św., może ją odprawić w intencji przyjętej lub własnej; kto celebruje dwie Msze Św., jedną z nich może odprawić w intencji przyjętej lub własnej, a drugą ma obowiązek odprawić za wszystkich zmarłych; kto natomiast celebruje trzy Msze Św., jedną z nich może odprawić w intencji przyjętej lub własnej, drugą ma obowiązek odprawić za wszystkich zmarłych, a trzecią w intencji wyznaczonej przez Papieża.
Mimo wskazanych możliwości odprawienia więcej niż jednej Mszy św. dziennie, najlepiej jest, gdy kapłan odprawia tylko jedną Mszę Św., po uprzednim właściwym przygotowaniu się do tej celebracji.
Kapłanom mniej gorliwym Prawodawca zaleca usilnie, by często, a najlepiej codziennie odprawiali Mszę Św., pamiętając o tym, że w tajemnicy Ofiary eucharystycznej dokonuje się ustawicznie dzieło zbawienia. Trudno jednak wyobrazić sobie, by dobrze uformowany kapłan dobrowolnie rezygnował ze sprawowania Eucharystii na rzecz innych zajęć czy niewłaściwie rozumianego wypoczynku.