BÓG WIARY I MODLITWY
Cierpienie i pociecha
1.
Świat jest pełen cierpiących niesprawiedliwie, którzy muszą „znosić pociski zawistnego losu”. Jaką postawę powinniśmy przyjąć wobec ludzi rozpowiadających o nas nieprawdę, szkodzących naszemu dobremu imieniu, niszczących reputację i wyszydzających dobre uczynki?
Odpowiedź znajdziemy w Pierwszym Słowie z krzyża: przebacz. W historii świata nie było nikogo, kto miałby większe prawo niż Jezus do protestowania przeciwko niesprawiedliwości; On był Boską sprawiedliwością, jeżeli więc był kiedyś ktoś, kto miałby prawo oskarżać tych, którzy przebili Jego ręce i stopy stalą, to tylko nasz Pan na krzyżu.
Mimo to właśnie w chwili, kiedy drzewo obróciło się przeciwko Niemu i stało się krzyżem, kiedy żelazo obróciło się przeciwko Niemu i stało się gwoźdźmi, kiedy róże obróciły się przeciwko Niemu i stały się cierniami, kiedy ludzie obrócili się przeciwko Niemu i stali się katami, On pozwolił, aby z Jego warg pierwszy tylko to, że nie poznała przyjemności; wskazują także, że tak bardzo skupiła duszę na duchowości, iż była dziewicą nie tyle przez nieobecność mężczyzny, lecz przez Obecność Boga. Świat nigdy nie znał większego wezwania do czystości niż to, które przyniosła ta Kobieta. Jej życie było tak czyste, że Bóg wybrał Ją na swoją Matkę. Jednocześnie Ona doskonale rozumie słabości człowiecze i jest gotowa wyciągać dusze ludzkie z tarapatów, by osiągnęły spokój. Od stuleci Maryja uczy narzeczonych, którzy biorą ślub, aby ich kochano, że powinni to robić, aby kochać. Samotnych Maryja zaprasza, aby zachowali sekret czystości aż do chwili, w której Bóg ześle im małżonka; a tych, którzy w miłości cielesnej pozwalają, aby ciało pochłonęło duszę, namawia, aby to raczej ich dusza przeniknęła ciało. W dwudziestym wieku, w wieku Freuda i seksu, prosi człowieka, aby znów był stworzony na obraz i podobieństwo Boga dzięki Niej - dzięki Tej Kobiecie, gdy Ona tymczasem - jak napisał poeta, „zdradą była jej wierność, jej zwodzenie wierne” - zdradzi nas Chrystusowi, który z kolei zaprowadzi nas do Ojca, aby Bóg był wszystkim we wszystkich.